Vanochtend is de Grüne Woche van start gegaan! De Grüne Woche is hét jaarlijkse trefpunt voor de internationale agrarische sector en vindt van 17 tot en met 26 januari 2020 plaats in de Messe in Berlijn. Met trots organiseert én presenteert Slow Food Nederland daar: Taste the Dutch Masters. Een culinaire belevenis waar Nederlandse duurzaam geproduceerde streekproducten centraal staan.
Tekst // Nelleke Don & Saskia Littooij
Beeld // Bibi Veth & Lonneke Rhodens
Slow Food Nederland is vereerd om Nederlandse Slow Food producenten en hun streekproducten groots onder de aandacht te brengen. Maar waarom promoot Slow Food Nederland deze streekproducten in het buitenland? En welke activiteiten heeft Slow Food Nederland gepland staan in het kader van Taste the Dutch Masters? Om een idee te krijgen van ‘Taste the Dutch Masters’, blikken wij met Nelleke Don, voorzitter van Slow Food Nederland, vooruit.
V: Wat houdt Taste the Dutch Masters precies in?
A: “Taste the Dutch Masters zet Nederlandse producenten van duurzaam geproduceerde streekproducten centraal. Producenten van streekproducten zijn immers de meesters van vandaag! Dit laat Taste the Dutch Masters zien in de geportretteerde producenten. Er is gebruik gemaakt van de typerende belichting zoals de 17e eeuwse meesters die ook gebruikten. Bezoekers van de de Grüne Woche kunnen op verschillende manieren kennis maken met de producenten: Taste the Dutch Masters.”
“Op de stand komen ruim 30 Dutch Masters bij één. Dit zijn producenten van streekproducten die kennis van culinaire historie combineren met hart voor het landschap én een uitmuntende smaak, waaronder 6 producenten met een Ark van de Smaak product. Totaal zijn er maar liefst 23 Nederlandse Ark van de Smaak producten te proeven waarvan 7 van Slow Food Presidia.”
“Producenten van streekproducten zijn de meesters van vandaag”
– Nelleke Don
V: Wat kan men van de stand ‘Taste the Dutch Masters’ verwachten?
A: “De stand is een presenteert de rijkdom van duurzaam geproduceerde streekproducten met een goed verhaal. Centraal op de stand staat een 3D meesterwerk van Floris Claesz van Dyck. Het is opgebouwd uit streekproducten. De onthulling van dit meesterwerk door minister Carola Schouten vormt de start van tien dagen waarin zo’n 20 producenten gepresenteerd worden. De producenten komen uit verschillende provincies en brengen uiteenlopende producten mee. De showcook verwerkt deze producten in verrukkelijke hapjes die bezoekers hongerig maakt naar het verhaal achter het product.
V: Minister Carola Schouten opent de stand. Wat is het belang van haar aanwezigheid bij Taste the Dutch Masters?
A: “Het stimuleren van streekproducten is een belangrijk speerpunt in de visie van Minister Schouten. Zo staat er in het voorjaar een nationale handelsmissie rondom streekproducten gepland. In de aanloop naar deze handelsmissie presenteert het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit streekproducten aan de internationale agrarische sector. Dat er actief gekeken wordt naar de rol die streekproducten kunnen spelen bij het aanpakken van voedselvraagstukken is iets waar Slow Food enthousiast over is.”
“Dat er actief gekeken wordt naar de rol die streekproducten kunnen spelen bij het aanpakken van voedselvraagstukken is iets waar Slow Food enthousiast over is”
– Nelleke Don
V: Wie zijn de initiatiefnemers van Taste the Dutch Masters?
A: “De initiatiefnemers zijn het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de Nederlandse Provincies, NBTC – Holland Marketing en Slow Food Nederland.”
V: Hoe is de samenwerking tussen het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de Provincies, NBTC – Holland Marketing en Slow Food Nederland tot stand gekomen?
A: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Het is één van de speerpunten van Minister Schouten om streekproducten onder de aandacht te brengen. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit staat voor duurzaam voedsel, waardevolle natuur en een vitaal platteland. Door middel van het centraal stellen van streekproducten wil het LNV hoognodige verandering teweeg brengen: van het huidige agrarische systeem waarin de nadruk ligt op kostprijsreductie naar een systeem dat draait om het zorgvuldig omgaan met schaarse grondstoffen. Het LNV is initiatiefnemer en financiert Taste the Dutch Masters, samen met de Nederlandse Provincies.
De Nederlandse Provincies
Diverse Nederlandse provincies werken actief mee aan Taste the Dutch Masters. Zij sponsoren een of meer producenten om met hun producten naar Berlijn te komen. Daarnaast profileren zij zich als gastronomische regio en verspreiden zij toeristische informatie. NBTC – Holland Marketing stimuleert hen daarbij. De Nederlandse Provincies zijn, samen met het Ministerie van LNV, financierder van Taste the Dutch Masters.
NBTC – Holland Marketing
Het Nederlands Bureau voor Toerisme staat voor de ontwikkeling en marketing Nederland als (vakantie)bestemming. NBTC – Holland Marketing presenteert Nederland als een leefbare, geliefde en waardevolle bestemming, voor bezoekers, bedrijven en bewoners.
Slow Food Nederland
Vanuit Slow Food zijn er veel producenten aanwezig in Berlijn. Ook zullen verhalenvertellers van Slow Food Nederland het verhaal over producten op de stand en in workshop(s) vertellen. Slow Food Nederland heeft tevens de organisatie van Taste the Dutch Masters op zich genomen.
Dit artikel is geschreven in het kader van ‘Taste the Dutch Masters’ dat van 17 tot en 26 januari 2020 te beleven en bezoeken was tijdens de Grüne Woche (International Green Week) in Berlijn. De campagne zet duurzaam geproduceerde Nederlandse streekproducten- en producenten in de spotlights. Taste the Dutch Masters is een initiatief van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de Nederlandse Provincies, NBTC – Holland Marketing en werd georganiseerd én gepresenteerd door Slow Food Nederland.