De gewonnen prijzen:
1ste prijs: €1500
2de prijs: €750
De winnaars zijn bekend!
Je kunt de livestream van de bekendmaking terugkijken op YouTube via deze link!
100×100 Challenge: er is werk aan de winkel!
We hebben het boek ‘De Ark van de Smaak in Nederland’ gepubliceerd. Nu is er werk aan de winkel. We willen juist dat dit gastronomisch erfgoed wordt behouden. 100 producten in de Ark van de Smaak (zie de lijst onderaan de pagina), vragen om 100 goede ideeën om die te behouden voor de toekomst. Wij dagen daarom iedereen uit: boeren, brouwers, chefs, sommeliers, docenten, studenten, journalisten, of andersoortige enthousiastelingen met het gouden idee. Ben jij degene met een briljant plan, waarbij je één of meerdere van de Ark van de Smaak producten gebruikt? Dit is je kans om ervoor te zorgen dat dit idee werkelijkheid wordt! Dit kan van alles zijn: een appelcider, een bonenburger, of een educatie- of kunstproject. Centraal in het idee moet het Ark product staan, en het uitvoeren van het idee moet bijdragen aan het voortbestaan van dat product.
Onze voorwaarden
De bedragen zijn bedoeld om het idee uit te voeren. Met de winnaars wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten waarin afspraken worden vastgelegd omtrent het project en het prijzengeld. Denk hierbij aan duur van het project, terugkoppelingsmomenten, en betaling van het geld.
De winnaars:
Pelle Sinke en Loïs Overbosch
EERSTE PRIJS!
Om welk Ark product gaat het?
In de eerste plaats de citroenboon, wieringerboon, Noord Hollandse Krombekboon, Friese Woudboon, Reade Krobbe en Kollumer Swiete Eart. Met die peulvruchten hebben we al succesvol goede tempeh gemaakt. Maar in principe komen bijna alle 15 Nederlandse Ark-peulvruchten (282 wereldwijd!) in aanmerking, en kunnen ook (pseudo)granen en noten mee fermenteren. We staan te popelen om met het vrome duo van Heilige Boontjes en Sint Jansrogge te experimenteren!
Waarom heb je dit product gekozen?
Nederland kent veel bonen die heerlijk zijn, maar ondergewaardeerd. De eiwittransitie mist momenteel een gastronomische component, die tempeh van deze unieke bonen bij uitstek levert. Verrukkelijk zijn bijvoorbeeld tempeh van citroenbonen (boterkoek), krombekken (witte tonijn) of reade krobben (oesters). De fermentatie van tempeh ontsluit de complexe smaakprofielen van de gebruikte bonen en de prachtige cake die ontstaat maakt de tempeh een pronkstuk op het bord of borrelplank. Deze bonen verdienen een prominente plaats in ons dieet!
Leg kort je idee / project uit
We willen allereerst lekkere tempeh met een verhaal aanbieden. We denken eraan om de tempeh per abonnementsvorm (thuisbezorgd) aan te bieden, om zo gericht onze doelgroep te bereiken. Tempeh maken kunnen we, nu is de tijd om op te schalen van de keuken naar een schaal waarmee we een grotere groep eters kunnen bedienen en een interessante afnemer voor telers van unieke bonen kunnen worden. Om uiteindelijk de bijzondere bonen de plek op ons bord te geven die zij verdienen. Het idee blijft dan ook niet bij tempeh: we willen tegelijkertijd aangeven waar de bonen gekocht kunnen worden en wat er allemaal mee mogelijk is in de keuken. Op de langere termijn is de tempeh het begin van een platform waar eters, telers en makers van andere producten met mooie peulvruchten elkaar weten te vinden.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Alleen door een brede herwaardering en voldoende afname wordt het voor telers weer interessant om bijzondere peulvruchten te produceren. Het informeren over de gastronomische mogelijkheden van de bonen en het verbinden van eters, telers en makers met elkaar staat centraal in onze visie. Wij willen mensen kennis laten maken met heerlijke bonen en tegelijkertijd de drempel om ze te gebruiken wegnemen. Tempeh is een middel om een herwaardering van unieke bonen te realiseren, en daarmee de gastronomische eiwittransitie te helpen.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
We willen een klimaatkast bouwen met genoeg productiecapaciteit om het product aan een klantenkring (tot enkele honderden) te kunnen leveren. Dit vraagt een eenmalige investering, waar dit prijzengeld perfect aan zou kunnen bijdragen.
Ria Olijslager
TWEEDE PRIJS!
Om welk Ark product gaat het?
De twentse Landgans.
Waarom heb je dit product gekozen?
Het is het dier waarvoor we een presidium kregen, maar door 3 droge zomers op een rij konden we geen fokker blijven. Edgar de Poel heeft ze wel en ook anderen in Twente. Voor mijn idee heeft hij dan ook volledige medewerking toegezegd. Edgar is vz. van de watervogelver. Nederland en van Oneto.
Leg kort je idee / project uit
Er is een oude techniek, waarbij je een snee maakt bij de schouder van de gans / idem eend / idem kip (eender karkas) en daarna voorzichtig langs het borstbeen het vel open snijdt. Je kunt dan de totale botten uit het dier verwijderen en maakt daarna het dier boven en over de lengte van het borstbeen weer dicht. Je hebt nu een soort ham gemaakt die je kunt pekelen, vullen onder het vel, roken enz. Daarna drogen en nu kan het gesneden worden zonder dat bot je belemmert. Evt. maak je bij een groter dier 2 helften met dezelfde eigenschap. Je kunt de poot laten zitten die je de herkomst van het dier vertelt. Je bent nu niet meer afhankelijk van de periode van het dier in de herfst om het te slachten (gans) maar hebt nu een product gemaakt dat het hele jaar door te verkrijgen is.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Zie boven. De beste slachttijd voor een gans is rond Nov-Dec. wanneer de veren gemakkelijk los laten. Daaraan gerelateerd zijn twee eet-feesten: St. Maarten 11 Nov. en het Kerstfeest. Door de gans te verwerken tot een nieuw product zoals beschreven, maak je er een lunchgerecht van (plakken snijden bijv. of een hoofdgerecht, warm geserveerd bij het diner. Velerlei toepassingen zijn mogelijk en alles is smakelijk. Je eet nu het hele jaar gans!
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Het uitsnijden en bereiden is niet bij alle poeliers bekend. Ik vind educatie en het in stand blijven v.d. oude technieken enorm belangrijk. De doelgroep is groter dan alleen de ganzenhouders. Zoals gezegd bij eenden en zelfs bij kippen kan het toegepast worden. Gans eten zonder botten: Zie je het voor je??
De overige inzendingen
Wekt één van deze ideeën jouw interesse, en wens je contact op te nemen? Stuur een e-mail naar dominic@slowfood.nl
Beate Bouwman
Om welk Ark product gaat het?
Niet specifiek. Hoe meer hoe beter.
Waarom heb je dit product gekozen?
Variatie helpt acceptatie.
Leg kort je idee / project uit
Leerhotel CONNECT & STAY, waarvan ik eigenaar ben, met eigen restaurant en keuken verbindt duurzaamheid, innovatie en hospitality. Gelegen centraal op het FLORIADE terrein in Almere blijft het het centrale punt voor leren, verblijven, ontmoeten. Tijdens de FLORIADE dagelijks programma met veel exposure. Daarna plek voor ondernemers, onderwijs, beroepspraktijk en consument. De ideale plek om slow food nationaal en internationaal met lokale gewassen en gerechten te promoten en te omarmen.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Bekendheid (met evtl. adoptieplan), proeflokaal en leerschool voor aankomende koks.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Programmaontwikkeling, brochures en proefevents met nieuwe recepten.
Arjen Meeuwsen - Elegast cidery
Marrit Kyung Ok Schakel
GEKOZEN OP BASIS VAN PUBLIEKSSTEMMEN!
Om welk Ark product gaat het?
Nederlandse Bonte Geit.
Waarom heb je dit product gekozen?
Vanuit [smaak]diversiteit, laten zien dat er naast witte melkgeiten in Nederland ook andere bijzondere te gekke geitensoorten bestaan.
Leg kort je idee / project uit
Het ontwikkelen van de eerste Slowfood Experience in Nederland. Je kan een experience boeken met de boer of de boerin deze verschillen in smaak en uitvoering van de belevenis. Ik wil verschillende pakketten aanbieden en uitvoeringen proberen. Ik wil graag dat deze een basisstructuur gaan vormen voor andere producenten van Slowfood producten die dan hun eigen kunnen vormen na onze testfase. Mogelijke onderdelen -deep dive, dompel jezelf onder> melken, voeren, knuffelen -proeverij of diner [farmers table, aanschuiven ] -safari via het land of water [naar overige boeren met ark producten in deze regio] -je kan bijpassende [droog]producten in een carrousel die door wisselen ook meenemen als “duurzame” lokale souvenir
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Door deze geit meer in de spotlights te zetten kan je een economisch rendabel model maken waarin deze floreert. Je creëert meer zekerheid voor jezelf als boer en kaasmaker door verschillende onderdelen te waarderen, de melk, de kazen en het bijzondere vlees voor het totaalplaatje. Door in het [vlees]bereidingsproces andere ark producten zoals Friese bonen te gebruiken heb je meer veerkracht en diversiteit op je bord met een fantastisch verhaal en totaal beleving.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
½ zou ik graag besteden aan de dure testen die nodig zijn in het begin van het ontwikkelen van kleinschalige productie van rauwmelkse kazen Nederlandse bonte geiten, zodat we bij de lancering van de experience ook gelijk een nieuw ark product kunnen presenteren.
1/2 basis huisstijl voor deze experience online offline.
Loekie Langendoen
Om welk Ark product gaat het?
Om de categorie Peulvruchten.
Waarom heb je dit product gekozen?
Ze worden echt veel te weinig gegeten en zijn voor veel consumenten slecht verkrijgbaar. Als tegenhanger van de kikkererwten en andere peulvruchten uit het buitenland.
Leg kort je idee / project uit
Om van die pure peulvruchten ook producten te maken. Zoals hummus, saus, meel, pasta, papadums en chips. Ook aanbieden voorgekookt in glas of blik.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Ze komen dan beschikbaar voor een grotere groep consumenten en worden dan meer gegeten. Wordt de consumenten vraag verhoogd, dan hopelijk ook de teeltproductie en kunnen een bijdrage leveren aan de landbouwtransitie en eiwittransitie.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Om daadwerkelijk 1 product mee te helpen ontwikkelen.
Jeroen van Nijnatten
Om welk Ark product gaat het?
Het gaat om alle 100 Ark van de Smaak producten.
Waarom heb je dit product gekozen?
Omdat alle producten van de Ark onder de aandacht moeten komen.
Leg kort je idee / project uit
“Uit je Ark koken” Het is een combi-project, dit houdt in dat er verschillende interacties zijn tussen Koks Alliantie (elk jaar, liefst rond Terra Madre dag open toegankelijk Ark van de Smaak menu gekookt door de Slow chefs voor leden en niet leden), en elk jaar prijsvraag lekkerste Ark recept (minimaal 2 Ark producten in 1 recept), die dan elk jaar op het menu voorkomen.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Het brengt alle producten onder de aandacht, zorgt voor een creatieve manier van combineren van producten en brengt Slow chefs onder de aandacht (goed voor de doorstart van de Koks Alliantie).
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Aan producenten die geen geld hebben om hun mooie producten onder de aandacht te brengen.
An de Rijk
Om welk Ark product gaat het?
Allen.
Waarom heb je dit product gekozen?
Bij het gebruiken van deze producten weten gasten dat de chef een bewuste keuze maakt.
Leg kort je idee / project uit
De chef enthousiast te maken.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Onwetendheid in de keuken.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Stichting groene ster Nederland www.groenesternederland.nl
Christophe de Warrimont
Om welk Ark product gaat het?
Limburgse stroop en Eau de Vie.
Waarom heb je dit product gekozen?
het product en proces is breed geliefd en legt nog geen kilometer af van boom tot stokerij(stroop&drank) en naar de consument.
Leg kort je idee / project uit
Het verwerken van hoogstamappels uit Noorbeek, tot appelstroop in Noorbeek en de resten van het proces opstoken tot Eau de Vie(no waste) die we schenken op editie 2022 van Noorbeek op de Kaart (https://noorbeekopdekaart.nl).
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Het verhaal van de traditionele appelperenstroop wordt verteld en laten we proeven aan een breed publiek aan bezoekers van het meest culinaire dorp van Nederland.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Het verstoken van de appelperenresten tot eau de vie moet ik inkopen bij de drankstokerij uit het dorp. Stoken van 3000 kilo stroop en verzamelen van de stroopresten. Stoken van stroopresten • Minimaal nodig 600 kg stroopresten (3 blauwe tonnen) • Laten vergisten bij Christophe • Snoepgroen brengt vergiste tonnen naar Stookery • Stookery 5x ruwe stook + 1 fijne stook • Stookery brengt circa 18L a 80% naar Christophe • Vergoeding €15,00 excl accijns per 0,5L a 40% alc. In dit geval 18L a 80% alc = 36L a 40% alc = 72 (0,5L) a 40% alc x €15 = €1080,00 • Accijns kosten uitgaande van 18L a 80% alc volgens standaard rekenformule: 18×0,1686×80= €242,78 • Laboratorium controle €150,00.
Sebastiaan Tekelenburg
Om welk Ark product gaat het?
Uiteindelijk alle producten.
Waarom heb je dit product gekozen?
We willen ze graag allemaal in het zonnetje zetten aangezien het allemaal unieke producten zijn die veel mensen niet meer kennen.
Leg kort je idee / project uit
Steeds meer mensen raken gewend aan het volgen van een betaalde online workshop, die je uit een webshop kunt downloaden en in je eigen tijd kunt volgen. Het is een laagdrempelige manier om kennis op te doen, zonder te hoeven reizen en zonder hoge kosten. Het bereik kan relatief groot zijn, immers een website met webshop is voor iedereen makkelijk te benaderen. Dit kunnen we inzetten om de producten van de ark van de smaak te promoten en te laten zien wat je er allemaal mee kan. De Arkproducten lenen zich goed voor inspiratie- en instructieworkshops. Daarbij laat je een kok of leverancier van een product aan het woord die stap voor stap laat zien wat je met het product kunt doen, en waar je bijvoorbeeld rekening mee moet houden bij de bereiding en conservering.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Doordat men de workshops kan volgen kan men daadwerkelijk iets lekkers maken met de producten van de Ark van de Smaak. Daarmee blijft er vraag van de producten en kan de producent het blijven maken. De doelgroep die hiermee het beste bereikt worden zijn jongeren en jonge gezinnen die op dit moment de producten niet kennen en al helemaal niet wat ze ermee moeten.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Het prijzen geld wordt gebruikt om het format te ontwikkelen voor een dergelijke online workshop, en ook het traject van ontwikkeling tot en met distributie te beschrijven. Dit aan de hand van een pilotworkshop in samenwerking met slager Kuenen uit de Achterhoek, dé leverancier van Naegelholt. De workshops plaats je in de webshop van SFNL. Wie het boek aanschaft, krijgt vanzelf een toegangssleutel met een fikse korting tot deze workshops. Wie alleen een workshop wil volgen, betaalt daarvoor een x-bedrag, bijvoorbeeld 25 euro, een beetje afhankelijk van de duur van de video. Het geld wat uit de verkochte workshops kan dan gebruikt worden voor de ontwikkeling van meer workshops en zo kunnen we de toolkit verder uitbreiden.
Christel Lambers
Om welk Ark product gaat het?
Alle producten.
Waarom heb je dit product gekozen?
Koken, bakken en (moes)tuinieren zijn grote hobby’s van me. Ik zag daarom mogelijkheden om alle producten uit de Ark van de Smaak de show te laten stelen.
Leg kort je idee / project uit
Weet jij hoe je een Limburgse kersenvlaai met morellen maakt, of een Fries roggebrood? En hoe je een Heilige Boon legt, of wanneer je een Opperdoezer Ronde rooit? Nee? Dan neem ik je mee naar de Tuin van Toen. Hier staan de producten uit de Ark van de Smaak in de schijnwerpers. Hoe? Door ze te verwerken in typisch Nederlandse (streek)producten. Opgetekend op mooi geïllustreerde receptenkaarten nemen ze je mee terug naar de oorsprong van de Nederlandse keuken. Je kookt met de seizoenen mee, van boekweitpannenkoek tot zoervleisj. Zo stel je zelf je persoonlijke kookboek samen met je favoriete gerechten. En dat is nog niet alles: op de receptenkaarten vind je bijv. ook informatie over hoe je gewassen kunt verbouwen (en dat kan al op een balkon of in een pot!) en waar je de producten uit de Ark van de Smaak nog meer voor kunt gebruiken. Zo behouden we niet alleen ons gastronomische erfgoed, maar ook ons immaterieel erfgoed voor de generaties na ons.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Wat je niet eet, geef je niet door aan een nieuwe generatie en blijft dus niet behouden. Toen ik over de producten in de Ark van de Smaak las, raakte ik heel enthousiast. Maar…ik wist niet hoe ik de producten moest gebruiken, of waar ze verkrijgbaar zijn. Dat was een behoorlijke zoektocht. Voor velen onder ons is dat een obstakel, terwijl we wel steeds meer terug gaan naar onze ‘roots’. Daarom zijn de receptenkaarten een uitkomst. De recepten zijn eenvoudig te volgen en nodigen uit tot koken, proberen en experimenteren. Ze leren je de producten uit de Ark van de Smaak op een laagdrempelige manier te gebruiken en misschien zelfs wel te verbouwen. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, zijn de receptenkaarten eenvoudig te bestellen via de webshop van de Tuin van Toen.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Het prijzengeld wordt gebruikt om de recepten te ontwikkelen en te verfijnen, de receptenkaarten te maken, de webshop Tuin van Toen op te richten en hier bekendheid aan te geven.
Miriam Offermans en Carla Wijnnobel
Om welk Ark product gaat het?
Alle ark van smaak slow food producten.
Waarom heb je dit product gekozen?
Om bekendheid met ark van smaak te vergroten.
Leg kort je idee / project uit
Het idee is om culinair erfgoed van Nederland in het zonnetje te zetten door wat er nu is aan culinair erfgoed qua producten in een jaarlijks terugkerend event/ markt te verbinden met cultureel erfgoed en dan met name food art in het museum bijvoorbeeld museum LAM dat gericht is op food art. Of in een aparte tentoonstelling in het kunstmuseum De Haag waar de overdekte binnenruimte uitermate geschikt is voor een slow food ark van smaak markt. Ter inspiratie voor dit idee verwijzen we graag naar de tentoonstelling slow food stillevens uit de gouden eeuw in het Mauritshuis in 2017. Kijken naar smakelijk tentoongesteld eten combineert mooi met een slow food ark van smaak markt en proeverij, maar zou ook uitgebreid kunnen worden met workshop kunst koken, lezingen over eetgeschiedenis van o.a. Carolyn steel of toekomstvisies over food 2050 door Imke de Boer, workshop stilleven tekenen voor jeugd etc.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Meer bekendheid en waardering voor alle ark van smaak producten helpt de individuele branding van die producten maar ook de naamsbekendheid van alle slow food producten. En steunt daarmee de missie en visie van Slow Food namelijk good clean en fair food voor iedereen.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Alle uren voor verdere ontwikkeling. Realisatie leggen van contacten en organisatie stellen we om niet ter beschikking. Het prijzengeld zetten we in voor promotiedoeleinden om het event onder de aandacht te brengen.
Wijnand Luttikholt
Om welk Ark product gaat het?
Alle 100 en toekomstige.
Waarom heb je dit product gekozen?
Om het digitaal algemeen toegankelijk te maken en interactief actueel.
Leg kort je idee / project uit
Ik woon sinds enige tijd in Italië en heb daar ook goede contacten met de plaatselijke vertegenwoordiging van Slow Food.
Via een e-book uitgave van Dolcevia.com over Ligurië in Italië, kwam ik op het idee om ook voor mijn regio zoiets te doen. We gaan dat e-book door ontwikkelen tot een App-Book. Een App-Book? Dat is voor ons een e-book dat dynamisch blijft en waarin ook diverse Apps te vinden zijn. Hieronder stuur ik een uitleg van de makers waarom dit boek bijzonder is.
Concreet voor het boek Ark van de Smaak betekent dit dat het boek overgezet wordt in een App-Book. Iedere producent en verkoper kan daarin een pagina krijgen met openingstijden en special events. Het boek bevat meerdere handige kaarten die door de makers zijn ontwikkeld en ontdaan is van alle niet gewenste informatie.
Er kunnen (fiets)tochten in opgenomen worden waarin plaatselijk en regionaal, producenten, restaurants, hotels of B&B’s en winkels met elkaar verbonden worden. Op stopplaatsen kan dan de e-bike of e-car weer opgeladen worden. Iedereen kan het boek downloaden en via een e-mailadres krijgen ze updates en specials toegestuurd. Het boek wordt mede betaald door de deelnemende producenten, restaurants en verkopers.
Hoewel Dolcevia zich richt op Italië, kunnen ze dit project uitvoeren voor Slow Food Nederland.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Het boek is een tijdsdocument. Het voorgestelde App-Book houdt de Ark interactief actueel en algemeen digitaal toegankelijk. Vele initiatieven kunnen er aan gekoppeld worden.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Voor het maken van het App-Book.
Mart Vandewall
Om welk Ark product gaat het?
Limburgse stroop.
Waarom heb je dit product gekozen?
Onze stroop-stokers passie en historische kennis uitdragen waardoor het authentiek Limburgs streekproduct, met zijn eeuwenoude rijke historie, als gezond gastronomisch erfgoed, voor een breed publiek levend aanwezig blijft in deze tijd.
Leg kort je idee / project uit
Gericht op consumenten een keten/estafette van aandacht voor de Limburgse Stroop te organiseren met allerlei plaatselijke producenten, slagers, bakkers, kaasmaker e.d. in de gemeente Eijsden-Margraten. De estafette toespitsen op tafelen, met stroop als thema, in de Veldkas, pop up restaurant, gelegen in de nabijheid van onze monumentale hoogstamboomgaard die dateert uit 1905. Een aangeklede wandeling in de omgeving en naar de boomgaard met proeverij ter plekke als omlijsting. Mocht dit jaar het pop up restaurant niet meer kunnen dan zijn er in de buurt nog andere gelegenheden te benutten voor ons idee. Als de verhuizing van onze stroopstokerij naar de nieuwe locatie tijdig gaat lukken zou het tafelen eventueel daar kunnen worden ingericht. Activiteit is voorzien in de overgang van zomer naar herfst. Hopelijk een boomgaard volgeladen met vruchten, oudjes meer dan 100 jaar oud die nog 600 kg. vruchten per jaar dragen.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Alledaagse consumenten worden door hun bakker, slager e.d. geïnspireerd. Professionele ambachtslieden intensiveren de aandacht voor de veelzijdige mogelijkheden van stroop. Als de estafette slaagt zal dit zeker in de streek publiciteit genereren.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Publiciteit. Handzame brochure over ons, de historie en de inzet van het Presidium. Het Ark boek als te winnen presentje. Inschakelen van collegiale professionele ondersteuning. Flyer, wat is zoal te doen met stroop?
Eveline van Dam
Om welk Ark product gaat het?
Het gaat in principe om alle producten die ontstaan uit zaadjes of pitten zoals de verschillende bonen, uien, kruiden, maar ook rabarber die je in een moestuin kunt planten.
Waarom heb je dit product gekozen?
Omdat je hiermee meteen een grote groep onder de aandacht kunt brengen en er een heel concept omheen kunt bouwen.
Leg kort je idee / project uit
Het idee is om kleine moestuintjes van verschillende gewassen, groenten, kruiden, bonen etc. uit de Ark van Smaak te maken. Deze moestuintjes zijn gekoppeld aan een app waar mensen leren over bijvoorbeeld de eigenschappen en historie van de producten, tips krijgen over het verzorgen van het plantje, geïnspireerd worden door recepten en in verbinding worden gebracht met de overgebleven makers/telers/boeren van deze producten. Je kunt dit concept groter maken door ook een aantal keer per jaar een pop-up diner te organiseren in elke regio/provincie waarbij er gekookt wordt met verschillende lokale producten uit de Ark van Smaak. Daarnaast kun je ook een betaalde versie van de app verkopen waarbij mensen extraatjes krijgen zoals elk seizoen weer een nieuwe set moestuintjes, korting op het pop-up diner, een exclusief boek, speciale evenementen etc. Uiteindelijk zou je dit concept nog veel verder kunnen uitbouwen met verschillende samenwerkingen op zowel culinair als educatief gebied om op meerdere plekken in de samenleving de verbinding op te zoeken.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Met dit idee laat je mensen op een actieve manier kennis maken met de producten, je creëert betrokkenheid door mensen zelf voor de producten te laten zorgen. Aan de andere kant is het laagdrempelig en speelt het goed in op de trend van moestuintjes. Hierdoor bereik je verschillende doelgroepen die het allemaal weer op hun eigen manier doorgeven waardoor het blijft voortbestaan.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Ik zou een prototype maken van het product en de app om het idee zo goed mogelijk te kunnen pitchen bij de verschillende benodigde partijen.
Danika Moore (on behalf of Local2Local)
Om welk Ark product gaat het?
Potentially all of them
Waarom heb je dit product gekozen?
n/a
Leg kort je idee / project uit
Our solution is the Reversed Marketplace, a digital tool to connect consumers with producers. Local2Local recently launched this tool and is eager to test its ability to create impact. The website (www.letsgetlocal.nl) can be used by any group of consumers or farmers to try to get a new product on the market. With enough interest, action can be taken to crowdfund it. We think that with a campaign around the Ark of Taste products, such a tool could be used to re-introduce a number of crops/breeds back into the landscape, and eventually people’s mouths. Seeing as we partner with Utrecht University and their catering company Eurest, a concrete and realistic trajectory would be to survey employees at Utrecht University about which product they would like to see offered in their workplace. The selected product – lets say they Bloemendaal Yellow Cabbage or Lapwing Bean – will be listed on the Reversed Marketplace, a farmer in the region will pick up the challenge, and when the funding goal is reached he or she will start working on growing/producing it. It will be made-to-order, so to say, for a group of pre-commited buyers. After having have tested this approach for one product, other campaigns could follow.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Our solution would directly lead to a product being grown and then purchased by an institutional buyer which ensures the longevity of a resulting producer-consumer relation.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
The prize money would be used to organize a campaign to inform a selected group of consumers (example UU employees) about the urgency to bring heritage crops and breeds back into our landscapes, as well as an event to announce the survey results (aka which crop/breed was chosen) and the launch of the crowdfunding campaign.
Arnoud Dros (Wads Smaakhuus)
Om welk Ark product gaat het?
Texelse schapenkaas
Waarom heb je dit product gekozen?
Wij, het Wads Smaakhuus, zetten ons in om de historische eetcultuur van het Waddengebied in ere te herstellen. Een van de iconen daarvan staat terecht in de Ark van de Smaak: Texelse schapenkaas. Die is niet alleen erg lekker, hij werd door velen vroeger beschouwd als de beste kaas die Nederland te bieden had. Het was een belangrijk exportproduct. De eerste bevindingen van lopend onderzoek vanuit het Wads Smaakhuus wijzen uit dat de Texelse groene de favoriete kaas was van Hugo de Groot. In de 16de en 17de eeuw ontwikkelde deze schapenkaas zich tot een internationale beroemdheid. De ooit zo populaire variant van Texelse schapenkaas is echter niet dezelfde als in de Ark van de Smaak is opgenomen. De moderne, nog altijd verkrijgbare kaas is lichtgeel, terwijl juist de groene variant te bewonderen is als statussymbool op stillevens van Clara Peeters en Floris van Dijck. Deze variant ontleende haar pittige smaak en groene kleur aan het verteerde grassap uit schapenkeutels, dat aan de wrongel werd toegevoegd. De kaas is door deze toevoeging vandaag de dag volstrekt illegaal, maar er is nog steeds aan te komen – als je de sluiproutes kent. En: hij is héérlijk. Hij heeft een scherpe, uitgesproken smaak die doet denken aan Parmezaan.
Leg kort je idee / project uit
Wij willen de Texelse Groene voedselveilig herscheppen. We zijn hier al mee bezig, en doen dit op twee manieren: we werken allereerst samen met de Wageningen Universiteit om te ontdekken welke bacteriën en enzymen effect hebben op het fermentatieproces. Daarnaast werken we samen met een gerenommeerde kaasaffineur die het smaakprofiel na zou kunnen maken. Door deze twee wegen te combineren willen wij zo dicht mogelijk komen bij de textuur, het aroma en de smaak van de originele Texelse Groene.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
De oorspronkelijke ‘Tesselsche groene’ bestaat niet meer. Sterker nog: de groene kaas is illegaal. Het hercreëren ervan draagt dus niet alleen bij aan het voortbestaan van het échte product, maar ook aan de terugkeer van iets wat eeuwenlang beschouwd werd als icoon van Nederland. Daarnaast levert het in ere herstellen van deze kaas een bijdrage aan natuurinclusieve landbouw en het instandhouden van het oude cultuurlandschap van Texel.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
De kaasaffineur heeft een recept opgesteld waarmee hij een kaas kan maken die de smaak van de Texelse Groene moet benaderen. Als dat slaagt, willen wij de receptuur van hem kopen en daarmee een zeer grote stap zetten richting het hercreëren van de Texelse Groene.
Rob Plomp
Om welk Ark product gaat het?
Sint Jansrogge
Waarom heb je dit product gekozen?
Rondom Sint Jansrogge hangt een aureool waaronder dat van de eeuwige roggeteelt. Maar de feiten zijn anders en die zijn belangrijk om de naam van Sint Jansrogge in ere te houden. De naam verwijst meer naar een wijze van telen en minder naar raseigenschappen. En dat wordt vaak vergeten. In het eerste jaar van dit wintergraan wordt de rogge meerdere keren gemaaid en het groen gevoerd aan koeien, schapen of varkens. Voor bijzondere melk, lekkere kaas of heerlijk vlees. In het tweede jaar komt de bloei en het graan. Het graan dat geoogst wordt voor brood of bier. Zo is Sint Jansrogge dus niet alleen een graangewas maar zeker ook een groenvoedergewas. En dat moet iedereen weten. Sint Jans rogge geeft niet alleen bijzonder brood of bier maar ook kaas en vlees.
Leg kort je idee / project uit
Rogge wordt gezaaid op Sint Jan (23 juni) . Daarna wordt er twee tot drie keer gemaaid, het groen wordt gevoerd aan koeien, schapen of varkens (afhankelijk van beschikbaarheid). Zo mogelijk wordt er ingekuild. De producten van deze dieren krijgen allemaal het predicaat “met Sint Jansrogge gevoerd”. Het tweede jaar wordt er graan geoogst voor de meer gebruikelijke maar ook bijzondere producten als brood en bier.
Waarom draagt dit idee bij aan het voortbestaan van dit product?
Omdat de teelt en het gebruik rondom Sint Jans rogge nu al bijna vergeten is. Zelfs bij de Ark van de smaak. Rogge van oude rassen telen is altijd bijzonder maar de teelt van Sint Jansrogge is onlosmakelijk verbonden met de datum van Sint Jan. En dat moet behouden blijven.
Leg kort uit hoe je het prijzengeld zou gebruiken
Het verbouwen van een akker met Sint Jansrogge met als voorvrucht bijvoorbeeld spurrie (waarmee dan spurrieboter gemaakt kan worden. Die spurrieboter heeft de Ark al gemist). Tijdens het maaien organiseren we voorlichtingsbijeenkomsten. Het Sint Jansrogge-varken slachten we in november en maken dan ook balkenbrij en bakbloedworst (ook in de Ark). Daarbij documenteren we de teelt van Sint Jansrogge van zaaien tot maaien en oogsten in het tweede jaar. Zodat alle mystiek rondom de Sint Jansrogge omgezet wordt in feiten.
De jury
Nelleke Don
Voorzitter Slow Food Nederland
Nadia Zerouali
Kok, tv-maker, kookboekenschrijver
Maarten Kuiper
Kartrekker boek 'De Ark van de Smaak in Nederland'
Lianne de Bie
Directeur SFYN Nederland
Hielke van der Meulen
Oprichter Ark van de Smaak Nederland, docent agrifood economics aan de HAS
Eva Flantua
Eigenaar Studio Daagsch
De producten in de Ark van de Smaak:
Fries Woudgeeltje
Koopmans Blauwe
Opperdoezer ronde
Rode Eersteling
Rode pipo
Boerentenen
Citroenboon
Gele Erwt
Friese Gele Woudboon
Groninger Strogele
Groninger Weekschil
Heilige Boon
Kievitsboon
Kleine Rode Boon
Kollumer Zoete Grauwe Erwt
Leidse Hangers
Noord-Hollandse Krombekboon
Stiense Boon
Walcherse Kogelboon
Wieringer Boon
Brabantse grijze boekweit
Sint-Jansrogge
Bloemendaalse Gele Kool
Champagnerode Rabarber
Eeuwige Moes
Katwijks Bospeentje
Sint-Jansui
Soester Knol
Ananas reinette
Bloemeezoet
Brabantse Bellefleur
Dubbele Zoete Aagt
Lombarts Calville
Lunterse pippeling
Notarisappel
Princesse Noble
Zoete Campagner
Zoete Kroon
Kamperveen
Ossenpeer
Winterjan
Winterlouwtje
Zoutewelle
Eldense Blauwe
Tonneboer
Westlandse tafeldruiven
Kroos
Hedelfinger
Inspecteur Löhnis
Maaikers
Mierlose Zwarte
Morel
Spekkers
Varikse Zwarte
Vroege Duitse
Wijnkers
Texelse Zwarte Bij
Barnevelder
Chaams Hoen
Noord-Hollands Hoen
Twentse Landgans
Blaarkop
Brandrood
Lakenvelder
Nederlandse Bonte Geit
Drents Heideschaap
Fries en Zeeuws Melkschaap
Kempisch Heideschaap
Schoonebeeker
Bergse Ansjovis
Oosterschelde Kreeft
Stellendamse garnaal
Zeeuwse platte oester
Boeren Edammer
Boeren Goudse Oplegkaas
Boeren Leyden Traditioneel
Boeren Leidse Boter en Karnemelk
Friese Kanternagelkaas
Texelse Schapenkaas
Gagelbier
Kuitbier
Drentse en Veluwse Heidehoning
Ingelegde gele komkommer
Limburgse Stroop
Eau de Vie
Schiedamse Moutwijnjenever
Vlaardings Ijzerkoekje
Amsterdamse Ossenworst
Balkenbrij
Bossche Beuling
Brabantse Plaatham
Drentse Bakbloedworst
Friese Droge Worst
Groninger en Drentse Droge Worst
Maastrichtse Kalfspastei
Naegelholt
Rolpens
Twentse Bakleverworst
Zure Zult en Preskop