fbpx
Asperges; gisteren passeerden ze de revue tijdens onze foodLAB workshop over snacks. We ondervroegen de jongeren (13-16 jaar) over wat ze niet lekker vonden. Asperges dus. Nu is dit voor deze leeftijd niet zo gek, sommige smaken moet je je echt nog toe-eigenen. Een cadeautje van de evolutie!

 

     
Complexe smaken

Bittere of ingewikkelde smaken in voedsel leren waarderen is voor menig baby, peuter, kleuter, kind, puber, maar soms ook gewoon voor een volwassene een ware strijd. Dit is niet zo gek als je je bedenkt dat bitter vroeger (in de oertijd) vaak gevaar aanduidde en een zoete smaak een grote beloning was. Destijds kon je niet zomaar alles in je mond stoppen.

Gelukkig is dit gevecht betrekkelijk eenvoudig om te winnen, al zou niet iedere ouder het hiermee eens zijn (inclusief ondertekende met een kritische peuter thuis). Goed voorbeeld doet volgen, en blootstelling is key (alleen al het zien, ruiken of beetje proeven maakt de drempel voor een volgende keer steeds lager).

Kids-proof asperge-recept

In onze lessen zijn we niet schuw om lastige smaken aan te bieden, vaak zijn kinderen te trots om het niet op zijn minst te proeven. Groepsdruk doet wonderen . Dat asperges niet tot het lievelingseten van pubers behoort, was dan ook niet echt een verrassing. Voor een asperge-recept, waar je je kinderen mee zou kunnen verleiden, verwijzen we jullie graag door naar onze collegae:

www.keetsmakelijk.nl/asperge-snack-kidsproof-recept/

 

   
Surprise!

Met de jongeren in Osdorp werken we toe naar een zelf ontwikkelde snack. Daar hoort wat vooronderzoek bij. De unaniem verkozen beste snack (ieder kreeg een paar euro mee om een voorverpakte snack te kopen op de Osdorper Ban) was een ware verrassing. De tafel lag vol met chips, bars, koeken, koekjes en zelfs ijs. Maar de snack die het meeste plezier gaf, was een zak vol “Pipas”: gezouten zonnebloempitjes. (Buiten liggen de tegels rondom de bankjes bezaaid met de omhulsels van zonnebloempitjes, vertelden ze aan ons.)

En dan niet eens die met een dikke laag zout, die we nog wel van vroeger kennen, maar eigenlijk gewoon de simpele licht gezouten en gebrande bleke variant. Briljant in zijn eenvoud.

Wat maakt een goede snack?

Pubers blijven ons verbazen. Wat maakt een snack nou een goede snack? Is het smaak, is het herinnering, is het de handeling of de gewoonte, is het de aantrekkelijke verpakking (unaniem “Nee!”), de kortstondige sugar-rush, het kraken of het knagen? We gaan het uitzoeken… Het puberbrein is niet zo makkelijk te doorgronden. Nog twee sessies te gaan, en in de volgende editie presenteren we graag het resultaat van dé snack van de Osdorpse Ban.

 

Studio Osdorperban is een ontwerpstudio voor en door jongeren, en onderdeel van The Beach.

Ontwerpskills leren, andere jongeren ontmoeten en met ontwerpers en kunstenaars werken aan een echte opdracht om je eigen wijk gezond te maken. Dat doen de jongeren van Studio Osdorperban.

 

 

Bijdrage:  Marjolein Triesscheijn en Claar ten Broek van Room for Food

Reactie:   communicatie@slowfoodamsterdam.nl