fbpx

Boeren Leidse oud, foto: @adriemouthaan

 

Op vrijdagochtend 23 oktober heb ik een gesprek met Marike van Fromagerie Abraham Kef. Aanleiding voor het gesprek is ons onderzoek van de werkgroep winkel naar de verkrijgbaarheid van Ark van de Smaak en andere Slow Food-waardige producten.

 

Omdat de winkel klein is, hebben we afgesproken bij Niemeijer. Maar doordat de horeca gesloten is, kunnen we daar alleen afhalen. Gelukkig is het prachtig weer en lopen we met een koffie en croissant een rondje op zoek naar een goede plek. We vinden een bankje dat uitkijkt op de Herengracht, in goud gehuld door de zon op de bomen in herfstkleuren.

 

Kef verkoopt een aantal heerlijke kazen die uit de lijst van de Ark van de Smaak komen, en die jullie uit de borreltas konden proeven op onze afgelopen borrel.

VERHALEN VERTELLEN

Het gesprek gaat alle kanten uit. We hebben het over smaak, dat dit altijd het uitgangspunt is voor wat er in de winkel ligt. En dat er bij ieder product een verhaal hoort. Dat Marike die verhalen blijft vertellen, ook al zitten mensen er niet persé op te wachten. Ik vroeg Marike hoe het gaat, of ze iets van Corona merken. En ja, er kunnen minder mensen in de winkel, maar ze zijn meer online gaan verkopen. Marike was ontroerd dat klanten vertrouwen hebben in haar keus. Misschien juist omdát ze altijd de verhalen vertelt. Dan weet de klant dat de keus niet willekeurig is, en altijd onderbouwd. Dat is ook voor ons, werkgroep winkel, de reden om te beginnen met de Ark van de Smaak producten. Die zijn gekozen vanuit de Slow Food gedachte en er zijn verhalen bij. Dat geeft al vertrouwen. Het is belangrijk om de informatie en de verhalen inzichtelijk te maken. De informatie te faciliteren.

VERKRIJGBAARHEID

Hoe maak je producten verkrijgbaar? Marike herkent de situatie uit haar werk, waar chefs graag een bepaald ingrediënt willen gebruiken, dat niet standaard geleverd wordt via een groothandel. Dan volgt een zoektocht naar producenten en de vraag of het leverbaar is, en of het dan ook naar Amsterdam kan komen.

BRUGGEN SLAAN

Het zou geweldig zijn als we vanuit werkgroep winkel een brug kunnen slaan tussen producenten en winkeliers. Het zou mooi zijn als we kunnen zeggen: als een producent het kan leveren, dan zorgen wij dat wij (of iemand anders) het kan verkopen. Of een lijst kunnen aanmaken, waarop je kunt intekenen voor een product, en dat je daarbíj nog kan kiezen uit wat een leverancier verder nog heeft liggen. Of dat je als winkelier, of in een webwinkel, kunt zien wat er op dit moment mooi rijp is. Dat het altijd inzichtelijk is waar het vandaan komt. Ook in de winkel.

CREDITS VOOR DE LEVERANCIERS

Marike vertelt over chef Dick Soek in den Ham, van restaurant Piloersema waar naast de ingrediënten óók de leveranciers genoemd worden, als credits op de menukaart. We zeggen allebei dat het zo eigenlijk overal zou moeten zijn… Marike wenst ons succes en ze houdt zich aanbevolen om mooie producten en verhalen aan haar assortiment toe te voegen. Vol energie en inspiratie nemen we afscheid. Tot ziens!

 

Bijdrage: Dorothea Sinnema

Reactie: winkel@slowfoodamsterdam.nl